tiistai 11. elokuuta 2015

Uusi ikäluokka BYOD-myllyyn

Nyt on ensimmäinen työpäivä takana. Tai miten sen ottaa. Eilen en malttanut pysyä kotona viimeisenä lomapäivänä, vaan menin koululle latailemaan ja päivittelemään koneita ja tänään kirjoittelen blogitekstiä ja viilaan ensimmäisen kierroksen aikatauluja täällä kotona. 

Ylöjärvellä näyttäisi olevan tänä vuonna 26 viidettä luokkaa, eli yksi enemmän kuin viime lukuvuonna. Vähän tämä sotkee minun hienoa viiden viikon kiertueaikataulua, mutta eiköhän tästä selvitä. 

Alkuun lähdetään tänäkin vuonna varmasti ohjelmien ja ominaisuuksien sillisalaatilla, eli pohtimalla oppilaiden ja opettajien kanssa, mihin kaikkeen oppilaiden omat laitteet koulussa soveltuvatkaan. Yritetään vähän rikkoa perinteisiä käsityksiä. Viime syksynä tuli ainakin mielenkiintoisia avauksia. 

Ajattelin, että tämän vuoden yhtenä teemana voisi olla ilmiöpohjainen oppiminen. En ole aiemmin perehtynyt asiaan kovinkaan syvällisesti, joten tässä on paljon mielenkiintoista käsillä. Ajattelin, että kevätkaudella voisi yrittää jotain isompaa, mahdollisesti kahden päivän ilmiöpohjaista projektia. Täytyy kuitenkin koittaa pitää maltti mukana. Kun itsellä eikä mahdollisesti muilla opettajilla ja oppilailla ole kokemusta ilmiöpohjaisista menetelmistä, ei pidä kurkotella liian korkealle. Toisaalta raukka se, joka jarrua painaa. Mennään täysillä vain, mutta täytyy yrittää jotenkin valmistaa myös oppilaat uuteen työtapaan.

Olen tässä loppukesästä vähän koittanut lueskella ilmiöpohjaisuuteen liittyvää materiaalia, vaikka muuten onnistuinkin sysäämään työasiat kesän ajaksi mielestäni. Vaikuttaa siltä, että menetelmä soveltuisi paremmin pidempiaikaiseksi käytännöksi omassa luokassa, mutta eiköhän siitä saada jokin pienempi kokonaisuus lohkaistua tällaisen kiertolaisenkin hommaan.

Alkuun täytyy kuitenkin tutustuttaa oppilaat muutamaan ohjelmaan ja työkaluun, joista uskon olevan apua kevään suuremissa projekteissa. Ilokseni sain huomata, että O365 oli kesän aikana nytkähtänyt huomattavasti ihmisystävällisempään suuntaan ja meidänkin organisaatiossa oli saatu käyttöön mm. classroom notebook. Lisäksi MS:n mobiilisovellukset näyttäisivät toimivan nyt moitteetta. Viime keväänä meinasi kyllä pää revetä ja tunnelmat olivat enemmänkin tätä luokkaa.

Nytpä meinaakin tässä suunnitellessa muodostua ongelmaksi se, että jos haluan pitää keväällä pari päivää ilmiöpohjaista hulabaloota ja ottaa vielä mukaan sähköisen kokeenkin, minun pitää jättää jotain pois viimevuoden ohjelmasta. Mutta kun sekin oli niin hyvä.

Tällaista avautumista näin lukuvuoden alkuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti